zaterdag 17 mei 2014

The Merciless Hammond Battle (Mama's Pride 2014 dl.1)



Afgelopen weekend was moederdagweekend. In het Burgemeester Damenpark, de plek waar ooit Pinkpop begonnen is, staat dan traditiegetrouw het Mama’s Pride Festival geprogrammeerd. Een gratis –en mede daardoor laagdrempelig- festival dat altijd goed is voor een gezellige sfeer, meestal onder een stralend voorjaarszonnetje. Interessant voor de muziekliefhebber, maar ook voor mama en de kids. Zelfs meeswingende opa’s worden er regelmatig gespot. Geen scheve gezichten en nooit herrie in de tent.
Over tent gesproken, dit jaar voor het eerst stond er een flink exemplaar over de tap heen gebouwd. Heel praktisch tijdens de sporadische regenbui die er viel.

Mama’s weekend begon voor B&B vrijdagavond in theater de Karroessel bij de vertoning van de documentaire “The Merciless Hammond Battle”. Deze door Roel Willems gemaakte documentaire toont het eerste jaar van het “Orgelvreten” project van Thijs Schrijnemakers en Robin Piso, vanaf het prille begin eind 2011 in de Muziekgieterij te Maastricht tot ergens medio 2012 toen het project met een optreden op Lowlands uiteindelijk groter uitpakte als verwacht. “Vetter” is trouwens het betere woord, aldus Thijs.
Een interessante geschiedenis.


Robin en Thijs vertellen met passie over het Orgelvreten project
(still uit "The Merciless Hammond Battle")



We mochten zien hoe de heren elkaar muzikaal te lijf gaan, maar ook hoe gezellig het is om kroketten uit de muur trekken bij een snelwegrestaurant na een optreden. Tren (Rowwen Hèze), Spike (Direct), Pablo van de Poel (DeWolff) en Bertus Borgers passeren middels korte interviews en laten hun lichtje schijnen op de orgelbattelaars en de analoge muziekwereld. Ron Koerts vertelt over het originele concept dat uiteindelijk tot de band Orgelvreten leidde en Thijs en Robin leggen uit hoe het kwam dat Jan Teertstra geheel ongepland en nauwelijks voorbereid bassist Bas tijdens het eerste concert vervangen moest. De orgelvreten-docu straalt de energie en het plezier uit dat de band onderling beleeft en die vooral op het podium het geheel tot een unieke brouwerij maakt van oud (seventies) en nieuw (battle). Volkomen analoog uiteraard.


Topmoment:
Thijs die als een jongetje in een net geopende snoepwinkel toekijkt
hoe de mastergroeven voor de vinyl LP tot stand komen.
(still uit "The Merciless Hammond Battle")



En passant leerden we o.a. via een van Neerlands weinige orgelbouwers ook nog een en ander over HET instrument dat centraal staat bij het project dat inmiddels geen project meer is, maar is uitgeroeid tot een echte band;  het Hammond-orgel. Een niet bepaald sexy geacht instrument dat je iets minder makkelijk het podium op krijgt dan een gitaar of saxofoon, maar dat -als je het eens wat nader gaat bekijken- in een opvallend groot aantal bands en songs toch een niet onbelangrijke plek inneemt.


Grootste probleem: wie gaat dat logge geval van hot naar haar slepen?
(still uit "The Merciless Hammond Battle")


Er hadden best nog wat meer mensen in de 69 stoelen tellende zaal van theater Karroessel gemogen, maar het was een mooi begin van Mama’s Pride 2014.
Wat ons betreft een goede zet van de organisatie, deze uitbreiding naar de vrijdagavond. De nootjes bij het donker bier van Gulpener gingen er trouwens prima in en de vinylplaatjes van DJ 45Frank werden eveneens met smaak geconsumeerd.


Wordt vervolgd …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten